Vuosi hiljaisuutta

Vuosi hiljaisuutta

Kun hätä on suuri, täytyy pitää ääntä. Toisinaan äänensä saa tehokkaimmin kuuluviin olemalla hiljaa. Näin kävi #vuosihiljaisuutta-kampanjassa, jonka Mellakka Helsinki suunnitteli ja toteutti suomalaisen elävän musiikin etujärjestö LiveFIN ry:n kanssa. Koronapandemian kurittama tapahtuma-ala oli jätetty selviytymään ilman toimintavalmiuksia ja tulevaisuuden näkymiä. Alan rajoitusten aiheuttaman hiljaisuuden vuosipäivä läheni, ja jotain oli tehtävä. Toista vuotta ei ala kestäisi.

#vuosihiljaisuutta oli neljän päivän pituinen kampanja, joka huipentui hiljaiseen hetkeen perjantaina 12.3.2021, kun tuli kuluneeksi vuosi siitä, kun hallitus tiedotustilaisuudessaan suositteli yli 500 hengen tapahtumia kiellettäväksi. Intensiivisen kampanjan tavoitteena oli saada alan hädälle näkyvyyttä ja joukkovoimaa päättäjille esitettyjen vaatimusten taakse. Kampanjan tuli tavoittaa niin alan toimijat, suuri yleisö kuin päättäjätkin.

Ja kampanjahan tavoitti. Se muun muassa yhdisti melko historiallisesti kaupalliset radiokanavat, kun hiljaista hetkeä vietettiin noin 20 kanavalla, joista suurin osa oli valtakunnallisia. Aihe kirvoitti 67 printti- ja digimediaosumaa, joiden potentiaalinen peitto oli lähes viisi miljoonaa, sekä lukuisia radiohaastatteluja ja esimerkiksi vierailun aamutelevisiossa.

Aihetunnisteella julkaistiin lähes 3 000 julkista sosiaalisen median postausta, joiden joukossa oli muun muassa useita valtakunnan ykkösartisteja ja poliittisia vaikuttajia.

Somemainintojen potentiaalinen tavoittavuus kasvoikin lähes 7 miljoonaan. Hiljaisen hetken ympärille tehty Facebook-event keräsi lähes 10 000 osallistujaa ja tavoitti 300 000 ihmistä.

Kampanja saatiin nostettua esiin eduskunnan kyselytunnilla, ja se edisti tärkeitä keskusteluja kansanedustajien ja muiden poliittisten päättäjien kanssa. Työ kampanjan vaatimusten saavuttamiseksi jatkuu, mutta hätä on nyt kuultu.